استاد علي رضاييان:
متولد 1347 در شهرقم و محل سكونت فعلي ايشان نيز، قم ميباشد. دوران تحصیل ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در قم گذراند و از سال 1361 به جهت علاقهای که از کودکی به خوشنویسی داشت، تمرینات راشروع کرد. اولین استاد ايشان بعد از مدتی در جبهه به شهادت رسید و سپس آموزش خط را در کلاس های هنری هلال احمر و بعد در انجمن خوشنویسان قم ادامه داد .در ابتداي كار تصور نميكرد كه خط، جایگاهی قابل توجه در زندگيش پیدا کند اما هر چه گذشت با پیشرفتی که در خط حاصل ميكرد، علاقه و اشتیاقش هم بیشتر ظاهر ميگشت.
در سال 1369 در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد اما جمع کردن همزمان این رشته با خوشنویسی حرفهای امکان پذیر نبود، البته بی علاقگی او به رشته ای که صرفا بهدلیل برآورده شدن انتظارات خانواده و اطرافیان بود مشکل را حادتر میكرد. اما توانست پس از کش و قوس های فراوان بالاخره به مهندسی صنایع که نسبت به رشته برق، رشته آسان تری بود، تغییر رشته بدهد و با این ترفند کار مقداری سهل تر شد .
در دوران دانشجویی در اکثر امور فوق برنامه دانشگاه شرکت فعال داشت. از راه اندازی کلاس خوشنویسی برای دانشجویان در دانشگاه و خوابگاه گرفته تا شرکت و حضور در نهاد های دانشگاه مثل دفتر نهاد و انجمن و غیره. كلاسهاي خط او عموما رايگان هم برگزار می شد.
در سال 1373 با دوستانش تصميم گرفتند تا خوابگاهي در نمازخانه خوابگاه طرشت3 بسازند. ايشان با توجه به تجربه هایی که در خوشنویسی و نقاشی داشت، مسولیت طراحی ،رنگ آمیزی و تزیینات این کار را به عهده گرفت و با تلاش دوستانش کاری ماندگار برای خوابگاه انجام شد و تا به امروز در این نمازخانه قابل استفاده بوده است.
علي رضاييان در رشته خوشنويسي در محضر اساتيدي همچون عبدالرضايي، موحد و آهنگران تلمذ كردهاست. رشته اصلي او در خوشنويسي، نستعلیق است اما در ثلث ، نسخ و شکسته هم به صورت حرفه ای فعالیت میكند. در خط ثلث در کشور شناخته شدهتر است و کارهای ايشان اکثرا در این رشته بوده است و همچنين در سال 1390 در همين رشته درجه استادي را اخذ كرده است. البته اکثر خوشنویسان معتقدند که نمی توان در بیش از یک خط موفق بود که ظاهرا امثال او خرق عادت کردهاند.
او اعتقاد دارد كه خوشنویسی به دلیل اینکه با کلام خدا و آیات و احادیث تلفیق شده است هنر مقدس و زلالی می باشد. و نقش زيادي در در جهانی سازی مکتب عاشورای حسینی داشته است. بنابراين براي ادامه يافتن اين مسير و حفظ چنين آرمانهايي باید هنرمندان یکی از پایه های اصلی گروه ها و هیات های مذهبی باشند.
نقش گروههای جوان مذهبی در حفظ و توسعه هنر خوشنویسی را مهم ميداند چراكه در دنیایی که بسیاری از افراد دنبال زندگی ماشینی و ساندویچی هستند، ورود و حضور جوانانی که از آبشخورهای اصیل مذهبی استفاده می کنند، می تواند هنر انقلاب اسلامی را پربار سازد. ايشان شناخت و تقويت هنرمندان مذهبي را امري مهم ميداند و عقيده دارد كه در میان جوانان مسجدی و بسیجی استعدادهای شگرفی هستند که نیاز به حمایت و هدایت دارند و یکی از راه های کمک به این عزیزان ایجاد ارتباط استاد و شاگردی و ایجاد شبکه ای از هنرمندان متعهد و انقلابی است.
عقيده او نسبت به خوشنويسي با ديدگاهي حرفهاي و پويا اين است كه اين هنر يك هنر سنتي است و با ورود عصر تکنولوژی نبايد دچار رکود و فراموشی شود بنابراین روزآمدسازی و خلاقیت در هنر خوشنویسی ضروری و واجب است. خوشنویسی در گذشته محدود و شخصی بود ولي الان این هنر سنتی در معابر عمومی و در فضای پرکاربرد مجازی قابل استفاده است. همچنين چون هنر خوشنویسی بر زیباشناختی استوار است و با کلام وحی عجین شده، مردم آن را دوست دارند و می خواهند چشم نوازتر از گذشته باشد.
ازجمله آثار و دستاوردهاي حرفهاي ايشان ميتوان به موارد زير اشاره كرد؛
رتبه های کسب شده:
• نفر برگزیده جشنواره خوشنویسی جهان اسلام، تهران سال 1376
• نفر برگزیده جشنواره خوشنویسی جهان اسلام، تهران سال 1381
• نفر برگزیده جشنواره فجر، تهران سال 1374
• نفر برگزیده جشنواره بسم الله، تهران سال 1375
آثار منتشر شده:
• کتابت دیوان رباعیات ابوسعید ابی الخیر به خط نستعلیق سال 1376
• کتابت ترجمه قرآن کریم به خط نستعلیق سال 1382
نمایشگاه ها و اجراهای برجسته:
• برپایی نمایشگاه در کشور ترکمنستان سال 1386
• برپایی نمایشگاه در کشور سوریه سال 1389
• شرکت در نمایشگاه های جمعی داخلی و خارجی از سال 1363 تاکنون
سوابق مدیریتی و فعالیت های جانبی:
• مسئول انجمن خوشنویسان قم در سال های 84 تا 86
• معاون فرهنگی مناطق 16 و 19 (سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) سال 1385
• داوری جشنواره خوشنویسی فجر سال 1392
• بیش از 50 اجرای تلویزیونی با عناوین آینه جام و روز خدا 1386 تا 1388
- قبلی
- 1
- 2
- بعدی